Zomerse temperaturen - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Petra Kamp - WaarBenJij.nu Zomerse temperaturen - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Petra Kamp - WaarBenJij.nu

Zomerse temperaturen

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

07 Augustus 2023 | Portugal, Coimbra

7 augustus 2023

Ha lieve lezer,

Maandagmiddag en ik zit in mijn appartement in Coimbra dit bericht te tikken. Heb vanochtend mijn tas doorgespit om de helft van de inhoud mee te nemen naar André om het daar voorlopig even te laten, zodat ik met wat minder bagage doortrek straks. Volgende week donderdag neem ik de bus naar Albufeira waar ik het appartement van Marisol gehuurd heb om t/m 31 augustus te zijn. Het is dan mijn eerste bezoek aan de Algarve. Ik ben benieuwd hoe het daar is. Ik hoor dat er heel veel Engelse en Duitse toeristen zijn, die rumoerig en luid zijn. Ik ben benieuwd. Het appartement is een kwartier lopen van het strand dus ik verheug me op ochtenden en avonden aan het strand. Overdag zal het te heet zijn, verwacht ik. Hier in Coimbra is het nu rond de 36 graden en dat is heet!! Als ik buiten ben, loop ik met een pet op, bedek mijn schouders (vooral omdat ik nog steeds vaak vergeet in te smeren) en waar ik kan, loop ik in de schaduw. De hete uren ben ik binnen of onder de bomen. Ik ben blij dat ik niet hoef te werken. Je kunt hier suppen op de rivier, misschien dat ik dat nog een keer doe komende tijd. In de avond ga ik dan nog lekker even naar buiten, het is dan heerlijk aangenaam, de zon zakt en de lichtjes in en om de stad gaan aan. Geeft mooie beelden!

De tijd hier ben ik deels samen met André, alleen of we zijn bij zijn moeder, omdat er wat gepland is waar hij en ik voor uitgenodigd zijn. We hadden vorige week een familie bijeenkomst van zijn moeders kant. Er waren familieleden van rond mijn leeftijd en die wonen in Amerika en Engeland en gaf mij dus de kans om met ze te praten. Beide stellen waren gezellig en er waren boeiende gesprekken. Er werd veel gekletst, muziek gemaakt, gedanst, heel veel gegeten en gedronken. De muzikaliteit en gevoel voor ritme is mooi om te zien. Ik met mijn gebrek aan ritmegevoel en melodie en toon, voel me dan soms wat ongemakkelijk. Ik had steun aan Mark, de Engelsman die zich daar in herkende. Hij was heel nuchter en zei: “ik heb weer andere kwaliteiten”. Dat was goed voor mij om te horen. André’s opa die 82 is, danst en zingt ook nog volop. Hij is een grappenmaker, charmeur, drinkt graag een glaasje en heeft nog volop energie. Hij fiets bijna dagelijks (op de racefiets), gaat zwemmen en maakt gezonde smoothies voor zichzelf. Ik heb er respect voor!

Als ik hier alleen ben, schrijf ik veel en reflecteer op de stress die ik voel in mijn lijf en welke gedachten en verhalen daaraan vastzitten die ik blindelings geloof(de) en hoe daardoor de realiteit aan me voorbijgaat. En ik me bezighoud om andermans leven te beïnvloeden, te regelen om daarmee een ‘veiligheid en controle’ denk te winnen terwijl ik in diezelfde tijd dus mijn eigen leven aan me voorbij laat gaan. Er is geloof ik een uitspraak, zoiets als “life is what happens while you busy making plans”. Oftewel ik ben druk met alles wat er in mijn hoofd langskomt en probeer dat met hetzelfde hoofd te bevechten en het gevolg is stress en nog harder mijn best doen en nog meer stress en zo ligt de uitputting op de loer. In mijn hoofd klinkt nu: “als je het allemaal zo goed weet, waarom doe je er dan niets aan?” Zie je, zo snel gaat dat.

Vanochtend zag ik een spoor van kleine mieren over de muur en vloer van de badkamer lopen. Ze kwamen vanachter de ventilator en ging rechtstreeks naar het prullenbakje naast de wc. Uiteraard ben ik niet blij met de mieren in huis en heb ik ze ook wel gedood, maar als ik er niet over oordeel, dan zie ik wel hoe georganiseerd ze zijn. Ze lopen allemaal keurig in hetzelfde spoor en blijkbaar is menstruatieafval een aantrekkelijk maaltje voor ze om naar af te reizen..[e-1f914] Ik heb de verhuurder maar even op de hoogte gebracht van dat de mieren achter de ventilator huizen, dus hopelijk kan ze er wat tegen doen.

Hier in dit appartement wordt wekelijks door een schoonmaakster gewerkt. Ik moet zeggen dat het voor mij niet zo goed te zien is dat ze is geweest. Vlekken zijn niet weggepoetst, spinnetjes niet weggehaald, de ramen zijn wel gewassen, maar de bewegingen blijven achter op het raam, onder het bed ligt nog evenveel stof als daarvoor, dus meestal doe ik zelf nog maar een rondje erachteraan. Door André leerde ik dat het belangrijk is dat ik de verhuurder op de hoogte stel van wat ik zie, doordat zij met die feedback actie kan ondernemen. Dat is iets wat ik dan niet deed, omdat ik denk dat ik dan een zeikerd ben en allerlei redenen kan bedenken waarom ze het niet heeft gezien of gedaan, of geen tijd had, of het niet geleerd kreeg, of de juiste materialen niet had. Maar de verhuurder bedankte voor de feedback. Dus dat was de bevestiging dat het juist wel zinvol is om melding te maken.

Liefs weer voor jullie vanuit heet en zonnig Portugal!

Petra[e-1f618]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Coimbra

Start

...

Recente Reisverslagen:

24 April 2024

Bijna weer op reis!

04 Februari 2024

Februari 2024

20 December 2023

Bijna einde 2023

15 Oktober 2023

Terug gaan en zijn

29 September 2023

Laatste stops
Petra

Actief sinds 23 Feb. 2023
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 5546

Voorgaande reizen:

01 Maart 2023 - 31 December 2023

Start

Landen bezocht: