Coimbra - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Petra Kamp - WaarBenJij.nu Coimbra - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Petra Kamp - WaarBenJij.nu

Coimbra

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

28 Juli 2023 | Portugal, Coimbra

28 juli 2023

Ha lieve lezer,

Het is alweer twee weken geleden dat ik mijn vorige blog deelde. De tijd vliegt. De weken hier in Coimbra hebben me goed gedaan. Ik begon helemaal over mijn toeren, op van de inspanning en hoge eisen die ik mezelf opgelegd had. Heb veel gehuild om te ontladen en te balanceren en veel gebeld met vrienden en familie om mijn hart te luchten en weer helderheid te krijgen. Bijna dagelijks geschreven om inzicht te krijgen in waar ik mezelf weerhoud om in het hier en nu te zijn, welke overtuigingen ik heb en wat mijn angsten zijn, hoe ik liefde zie en hoe ik met stress omga. Wat een pittige en goede weken waren het. Het is zo spannend om geconfronteerd te worden met die delen van mezelf die ik juist niet wil zien. Best herkenbaar waarschijnlijk voor wie het dan ook leest, toch? Het in het buitenland zijn, brengt me inderdaad wat ik hoopte. Dat ik andere kanten van mezelf zou zien en nieuwe ervaringen zou op doen. Dat is wat ik nu doe.

Naast het bezinnen en reflecteren, ga ik dagelijks wandelen, langs de rivier, door het centrum of naar de prachtige botanische tuin. Ik geniet van de heerlijkheden die Coimbra te bieden heeft, koffietjes met ijs of taartjes. Heb geen enorme keuze, maar genoeg om na een paar dagen weer terug te gaan naar hetzelfde. Ik geniet van Coimbra als stad. Het ligt dus aan de rivier met daaraan een heerlijke strook groen om tijdens de heetste uren te vertoeven. Het is een studentenstad dus er zijn veel jonge mensen en nu in de vakantie tijd ook best wat toeristen. Maar niet super veel dus dat is lekker. Verder is het centrum niet zo groot, en ik voel me er daardoor eerder thuis, het is minder ‘verloren’, hoewel ik nog steeds niet weet hoe de wegen met elkaar verbonden zijn, wordt het wel steeds overzichtelijker.

Ik heb me gerealiseerd dat ik het lekker vind om op één plek te zijn en dat ik dan een kleine cirkel van avontuur en ontdekking heb. De drang om naar andere landen te gaan, is er niet zo nu ik alleen ben. Als ik een reismaatje zou hebben om samen mee te gaan, zou het voor mij meer ontspannen voelen en dan zou ik dat wel willen. Nu voelt de verantwoordelijkheid te groot en dat geeft verkramping waardoor ik ook minder creatief kan denken. Dus voor nu blijf ik op deze manier verder gaan. Spanje staat nog wel op de planning om daar Miquel te ontmoeten.

Tot half augustus ben ik hier in Coimbra en daarna zal ik waarschijnlijk weer twee weken bij André zijn in het huis van zijn moeder. Zij is er dan niet.

Zit zo even te denken wat ik nog meer te melden heb. Niet heel veel. Er zijn veel mooie en kleine dingen die me blij maken. Het is vaak in interactie met mensen om me heen. Een spontane ontmoeting, zoals met Danielle. Hij zat aan een tafeltje en ik zat verder op een ijsje te eten. Ik voelde dat ik nieuwsgierig was naar wie hij was en wat zijn verhaal zou zijn. Dus ik stapte op hem af en we hebben een dik uur of langer met elkaar zitten kletsen. Hij bleek een Italiaan die in Lissabon gestart was om een deel van de Camino te lopen, richting Santiago. En die route loopt door Coimbra. Ik vond het een waardevolle ontmoeting. Een ander moment wat ik heel bewust beleefde was toen ik in de botanische tuin liep en daar een oma met haar kleinzoon (dit was mijn interpretatie, misschien waren ze geen familie) zag zitten en ze waren zo mooi in harmonie aan het communiceren. Het kleine ventje open en vol verwondering en zij volgend. Het voelde of ik een inkijkje kreeg in een warme, liefdevolle relatie. Ik vond het zo mooi om te zien en ik wisselde een blik en lach met die oma die zag dat ik het waardeerde. Toen ik verder liep, stonden de tranen in mijn ogen. Het ontroerde me. Dat soort momenten ben ik zo blij met mijn sensitiviteit.

Oh en ik heb weer een kapper bezoek achter de rug. Heb mijn haar laten uitdunnen en daar kwam ongelooflijk veel haar uit, nu heb ik een lekker kort koppie dat niet zwaar is. Ik ben er heel blij mee.

Hier en daar krijg ik verhalen mee van jullie vakantietijd. Ik hoop dat iedereen geniet. Ook al zijn er moeilijke en uitdagende situaties en die zijn er dat weet ik.

Veel liefs weer!

Petra [e-1f618]


  • 29 Juli 2023 - 18:30

    Johanna:

    Lieve zus,

    Prachtig mooi mens ben je. Ik ben zo ongelooflijk trots op jou!

    Op hoe je het doet, uitreikt wanneer de struggling even met je 'op de loop gaat', zodat je het weer wat in perspectief kan zien en je al schrijvend weer inzichten op doet.

    Ennuh je weet het : niet perfect is ook goed genoeg.....

    Wens je een mooie tijd en stuur je via het universum veel Liefde [e-1f49c][e-1f49e]


  • 31 Juli 2023 - 10:49

    Petra:

    Thanks lieve zus![e-1f497]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Coimbra

Start

...

Recente Reisverslagen:

24 April 2024

Bijna weer op reis!

04 Februari 2024

Februari 2024

20 December 2023

Bijna einde 2023

15 Oktober 2023

Terug gaan en zijn

29 September 2023

Laatste stops
Petra

Actief sinds 23 Feb. 2023
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 5554

Voorgaande reizen:

01 Maart 2023 - 31 December 2023

Start

Landen bezocht: