Zoveel moois - Reisverslag uit Aveiro, Portugal van Petra Kamp - WaarBenJij.nu Zoveel moois - Reisverslag uit Aveiro, Portugal van Petra Kamp - WaarBenJij.nu

Zoveel moois

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

19 Juni 2023 | Portugal, Aveiro

19 juni 2023

Ha lieve lezer,

Het is maandagochtend en ik zit te tikken op de bank in het huis van de moeder van André. Vanmiddag brengt André me naar Aveiro centrum en daar heb ik voor een nachtje een hotelkamer geboekt. Morgen vertrek ik met de trein naar het centrum van Porto. Ik blijf daar een paar nachten in een kamer met een gedeelde keuken in het appartement van Isabel en Max. Ik ontmoet Isabel morgen rond de lunch. We gaan lunchen om kennis te maken en zij zal me daarna het appartement laten zien en de aanwijzingen geven voor wat er in de tuin gedaan moet worden. Ik werk 3 uurtjes per dag aan de tuin in ruil voor gratis verblijf. Het eten betaal ik dan zelf en ik heb de overige uren om Porto verder te verkennen. Ik vind het een heel geschikte deal. Vrijdagochtend reis ik weer terug naar André, want de kies blijkt nog een behandeling nodig te hebben. Afgelopen vrijdag lag ik twee uur in de tandartsstoel. De wortelkanaalbehandeling bij de vorige tandarts was blijkbaar niet tot het einde van het kanaal gegaan en er was nog een flink stuk te gaan en dat gaat stukje bij beetje met veel gepier in het wortelkanaal. Ik voelde dat wel toen de verdoving uitgewerkt was. Dus met een paracetamol op vroeg het bed in gedoken en de volgende dag voelde het weer goed. Komende vrijdag dus de laatste behandeling en dan slaap ik nog een nacht bij André om dan zaterdag weer terug te reizen, niet helemaal tot Porto maar 10 km ten zuiden ervan. Daar hebben Isabel en Max een andere woning, meer in de natuur. Daar zal ik minimaal een week zijn om te helpen. Ook dan weer 3 uurtjes per dag in ruil voor gratis verblijf. Deze locatie schijnt 20 minuten lopen van het strand dus dat spreekt me aan. Ik ben benieuwd!

Afgelopen week heeft André me weer meegenomen naar nieuwe plekken in Portugal. Het prachtige kasteel in Sintra met de schitterende tuin eromheen. Het regende die dag en dat gaf mooie plaatjes en we liepen door de wolken. Helaas was het uitzicht op het hoogste punt daardoor nul, maar de ervaring was het waard. We zijn verder op veel plekken geweest, waarvan ik lang niet allemaal de naam onthouden heb. In ieder geval waren we bij een meer ‘lago da albufeira’, we reden door Alentejo, met de kurkbomen, zonnebloemvelden. Ik zag een kerk die deels gebouwd is met menselijke botresten en schedels, wat vreemd was om te zien. We bezochten een indrukwekkend klooster in Batalha, echt een schitterend gebouw! We reden grote stukken langs de kust en bezochten verschillende stranden (o.a. Nazaré [e-38] Peniche). In Evora zag ik mooie exposities in het museum. Ik liep door een park met groen en water en ik zag er ijsvogels vliegen. Kortom; heel veel moois gezien en heel veel foto’s gemaakt; ik was helemaal in mijn element! André brak nog een teen aan zijn linkervoet toen hij in het donker zich stootte tegen een meubelstuk dat achter het bed stond. Hierdoor was het lopen voor hem wel moeilijker, maar hij heeft een hoge pijngrens is gebleken. En als hij de locatie al had bezocht, ging ik alleen waardoor hij weer even kon rusten. We aten heerlijk en sliepen steeds op een andere plek, die allemaal goed uitpakten. Afgelopen zaterdag zocht ik via workaway.com weer een nieuwe plek voor de komende tijd en zo kwam ik bij Isabel en Max. Vooralsnog de komende twee weken, met misschien nog iets langer als het goed klikt en er plek blijft. Ik heb ook gemaild naar mensen op de Azores, maar daarvan heb ik nog geen respons. Zou het wel gaaf vinden daar een poosje te zijn, want ik hoor er zoveel goede berichten over.

Dit weekend sloten André en ik af met een muziekfestival. Vooral het concert gisteravond vond ik geweldig. Een jazz orkest met een steengoede zangeres; een heerlijke afsluiter. Ik merkte wel dat het leren van Portugees wel een pré kan zijn. We waren met zijn vrienden en onderling praten ze toch het liefst Portugees en dan kan ik het absoluut niet volgen.

Ik wil de moeder van André graag nog wat geven als voor al haar gastvrijheid, maar ze zegt alles al te hebben.. Misschien dat ik komende dagen iets zie in Porto. André kan ik bedanken door zijn gids te zijn als hij Nederland bezoekt. Wat pas volgend jaar zal zijn, gezien hij eind van het jaar weer op reis is naar Zuid-Azië.

Liefs weer!

Petra

PS: intussen avond en gearriveerd in Aveiro. Er was een storing op de site van waarbenjij.nu

De hotelkamer is schoon, fris en ruim en naast het station dus morgen hoef ik weinig te sjouwen met mijn backpack. Wel is er staking in het OV deze week dus zorg ik dat ik op tijd ben om ook op tijd in Porto te zijn voor de ontmoeting met Isabel.[e-1f49c]


  • 19 Juni 2023 - 21:07

    Alise Oud:

    Ah ik lees dat je al wat gevonden hebt voor de komende weken, fijn! Heerlijk dat je zo genoten hebt!

    Haha ... ja dat wordt Madurodam en tulpenvelden showen tzt... kom je daar zelf ook nog es:)

    Hopelijk vind je iets leuks voor zijn moeder!

    Heel veel succes morgen met de nieuwe mensen!

    Liefs Alise


  • 20 Juni 2023 - 07:55

    Dirkje:

    Hoi hoi.

    Geniet van de mooie stad Porto.

    Sintra is prachtig.

    Succes met weer aarden op je nieuwe adres.

    Ook met opnieuw behandeling van je kies.

    Liefs uit een warm Twello


  • 20 Juni 2023 - 14:56

    Johanna:

    Lieve sis,

    Wat een heerlijke momenten beleef je, dankjewel voor je delen. Zodat ik op afstand een beetje mee kan genieten.

    Inmiddels op je nieuwe plek, hopelijk een leuke klik...

    Love you [e-1f49c][e-1f49e]


  • 20 Juni 2023 - 15:05

    Petra:

    ha! Ben gearriveerd en Isabel intussen ontmoet. Gaat weer goed komen ook hier![e-1f618][e-1f618]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Aveiro

Start

...

Recente Reisverslagen:

24 April 2024

Bijna weer op reis!

04 Februari 2024

Februari 2024

20 December 2023

Bijna einde 2023

15 Oktober 2023

Terug gaan en zijn

29 September 2023

Laatste stops
Petra

Actief sinds 23 Feb. 2023
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 5549

Voorgaande reizen:

01 Maart 2023 - 31 December 2023

Start

Landen bezocht: