Onderweg - Reisverslag uit Aveiro, Portugal van Petra Kamp - WaarBenJij.nu Onderweg - Reisverslag uit Aveiro, Portugal van Petra Kamp - WaarBenJij.nu

Onderweg

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 Mei 2023 | Portugal, Aveiro

14 mei 2023

Hoi lieve lezer,

Deze keer lig ik op de bank onder een dekentje, want het huis waar ik ben, is koud. Heel goed voor snikhete dagen, maar voor mij die het graag warm heb, voelt het toch wel frisjes. En vandaag heb ik voor het eerst, per ongeluk, gluten gegeten. Ik was met André mee naar het optreden wat de band gaf ter support van de traditionele fietsdag en toen we na afloop even zaten en hij een plaatselijke lekkernij aangeboden kreeg, moest ik die natuurlijk ook even proberen. De vrouw dacht dat er geen gluten/tarwe in zat. En ook al leek het me wel al te fantastisch, ik probeerde het toch. Totdat ik nog eens goed op de verpakking keek en las “contem gluten” ofwel “bevat gluten”. Gelijk mijn mond leeg gemaakt en de rest weg gegeven, maar ja een beetje gluten blijft gluten en mijn darmen zijn er niet happy mee.

Ik ben dus nu niet meer in Covas. Ook niet meer in Aveiro, maar in Bustos een dorpje dichtbij Aveiro. Afgelopen vrijdag had ik het afscheid van mijn hosts na 9 weken daar te zijn geweest. Een mooie plek om achter te laten en op weg naar nieuwe ervaringen. Eerst de bus genomen naar Coïmbra om daar nog een beetje te genieten van de winkeltjes in het centrum en een lekkere lunch te eten. Om daarna het treinstation te zoeken. Ik liep zowaar in de goede richting en toen ik het vroeg aan een kerel op straat, was het letterlijk oversteken en dan rechts het gebouw in[e-1f60a]. Petra en oriëntatie, het blijft een niet werkende combi. Vorige week had ik ook nog weer een ‘denkfout’ gemaakt waardoor ik vervolgens een wandeling van tweeënhalf uur maakte in plaats van de anderhalf die ik me voorgenomen had. Anyway, met de trein naar Aveiro. Wat een prachtige stad aan de kust is. Ik ben niet naar het strand gegaan, maar heb prachtige gebouwen, streetart, kerken en het centrum bezocht. Het was vrijdag en zaterdag feest in Aveiro. Vrijdag toen ik er was, kwam ik middenin de processie van de heilige Joanna, die blijkbaar de beschermheilige van de stad is. Scouts erbij, mannen in uniform en geestelijken, leuk om te zien. Ik hoorde van een vrouw dat er deze dagen ook vrije toegang tot verschillende musea zou zijn. Maar ik was onderweg om een glutenvrije lekkernij te scoren dus die musea moesten even wachten. Ik scoorde vervolgens een heerlijk zoet gebakje wat glutenvrij was om daarna na het eerste museum te gaan. Daar bleek alleen het religieuze gedeelte open en dat was prachtig. Ik heb daarna langs het water gewandeld, genoten van al het moois wat er te zien was. Lekker veel foto’s gemaakt. De nacht bracht ik door in een airbnb dicht bij het station. Handig, want daardoor hoefde ik niet met die veel te zware tas te sjouwen (al het lichamelijke werk, heeft het niet makkelijker gemaakt, hoewel ik merk dat ik iets sterker geworden ben fysiek). Een leuke en schone kamer met een vriendelijke host. Helaas sliep ik weinig zo’n eerste nacht.

Zaterdagochtend werd ik opgehaald door André. Hij is een Portugese muzikant en reiziger die ik online heb leren kennen. Hij heeft me uitgenodigd dit weekend bij hem en zijn familie te zijn. Is dat spannend om met een man af te spreken die je nog niet live ontmoet hebt? Nee, dat is het niet. We hebben een paar video calls gehad en daarin werd duidelijk dat we een leuke klik hebben. Hij woont nog tot eind van de maand in Gerês en dinsdag gaan we daar naartoe om te wandelen in de natuur daar. Ik heb er zin in! Nu ben ik dus bij zijn familie, in het huis van zijn moeder. Zijn vader woont ook op loopafstand, net als zijn oma. Vandaag zong en speelde André dus tijdens het jaarlijkse feest waarbij de mensen een soort “Oud Lunterse dag” hebben en verkleed en met oude fietsen het dorp doorgaan. Ik vond het er erg leuk uitzien!

Nou dat was het even voor nu.

Tot de volgende blog.

Veel liefs!

Ps: ik voeg nog even een foto toe van mij in Serra de Estrala. Het was een prachtige dag. We waren bij de hoogste berg van Portugal.


  • 15 Mei 2023 - 03:37

    Rob:

    Hey wat ontzettend leuk om te lezen dat je Andre plus familie gaat ontmoeten! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn. Je wordt sowieso helemaal in de watten gelegd denk ik ;-)

    Lastig van die gluten, maar knap dat er glutenvrij eten te vinden is eigenlijk! Lijkt me lastig om rekening mee te houden, of valt dat wel allemaal mee in Portugal?

    Negen weken is een flinke tijd geweest. Moet toch wel beetje als thuis gevoeld te hebben lijkt me? Ben benieuwd naar de komende tijd!

    Veel liefs!

    Rob


  • 15 Mei 2023 - 05:12

    Johanna:

    Hey sis,

    Oei dat is niet zo fijn dat er toch gluten in zaten, hopelijk niet teveel ontregelen ervan!

    Na een afscheid op de ene plek, nu weer op naar nieuwe avonturen in een nieuwe omgeving met andere mensen.

    Heel veel plezier,

    Love you, [e-1f49e]

    Johanna


  • 15 Mei 2023 - 09:52

    Petra:

    @Rob, ja ik word behandeld als een prinses; ze worden boos als ik ook maar iets wil doen om te helpen[e-1f605] dus dit word een lesje in ontvangen [e-1f609]

    Glutenvrij is op zich goed te doen hoor. Net als in Nederland moet het vermeld worden op producten en menu’s. Meestal gaat het dus ook gewoon goed.

    hug!!

    @Johanna, ja het viel me alles mee gelukkig!

    ja je hoort het wel weer van me[e-1f609] love you too![e-2764]️


  • 15 Mei 2023 - 18:45

    Dirkje:

    Hoi hoi.

    Klinkt weer als een spannend/leuk onderdeel van je trip.

    Geniet ervan om te ontvangen.

    Groeten Fam Hogeslag


  • 16 Mei 2023 - 10:16

    Alise Oud:

    Hey Peetje, je ziet er heerlijk gezond en blij uit op de foto in de bergen, fijn om te zien! En sindsdien heb je al weer veel leuke dingen gedaan. Mooi! En een leuke Portugese man ontmoet inclusief familie. Wat lief hè dat die mensen je dan direct onthalen om bij hen te zijn. Ik denk stiekem dat dat ontvangen jou best lukt. Na die weken hard werken heerlijk om in de watten gelegd te worden!

    Veel plezier vandaag!

    Liefs Alise


  • 16 Mei 2023 - 14:56

    Petra :

    @Dirkje, dankjewel![e-1f618]

    @Alise, nou het is moeilijker voor me dan je denkt[e-263a]️[e-1f937][e-1f3fb]‍[e-2640]️. Maar heerlijk om even niet te hoeven werken [e-1f601][e-1f601]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Aveiro

Start

...

Recente Reisverslagen:

24 April 2024

Bijna weer op reis!

04 Februari 2024

Februari 2024

20 December 2023

Bijna einde 2023

15 Oktober 2023

Terug gaan en zijn

29 September 2023

Laatste stops
Petra

Actief sinds 23 Feb. 2023
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 5548

Voorgaande reizen:

01 Maart 2023 - 31 December 2023

Start

Landen bezocht: