Community life - Reisverslag uit Travancinha, Portugal van Petra Kamp - WaarBenJij.nu Community life - Reisverslag uit Travancinha, Portugal van Petra Kamp - WaarBenJij.nu

Community life

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

17 September 2023 | Portugal, Travancinha

17 september 2023

Ha lieve lezer,

Tweeënhalve week nog en ik zet weer voet op Nederlandse bodem. Het komt nu dichtbij en ik zou ergens toch nog wel langer wegblijven. Tegelijk is het goed om weer een periode terug te zijn. Een periode, schrijf ik, doordat ik voel dat ik open sta om na een tijdje weer op pad te gaan. Hoe en wat, geen idee, dat zal vanzelf wel duidelijk worden.

Eerst kan ik nog even genieten hier. Ik ben nog steeds in Travancincha op deze Quinta met hele fijne mensen om me heen. Het is mooi om te merken dat ik het heerlijk vind om met het gezin en de volwassenen de ruimtes en het terrein te delen. Ik zie opnieuw hoe ik verbinding met anderen waardeer en daarvan geniet. Samen leven met anderen, maakt ook zichtbaar hoe ik mezelf en anderen zie. Welke oordelen er zijn in mijn overtuigingssysteem en dat is leerzaam om bij stil te staan en ze in een ander licht te zien. Linda is een warme vrouw met wie ik een prachtige sessie deed om meer heelheid te voelen, om alles in mezelf welkom te heten, een thuis te geven. Ik merk dat ik me daardoor meer in mijn lijf voel, niet zo afhankelijk van wat anderen vinden of denken en gelijkwaardiger en meer verbonden met alles om me heen. Met Joël heb ik ook veel raakvlakken, ontdekken we in de gesprekken. Hij nam me mee om brandnetels te plukken en ja, ook ik, plukte ze met de hand om later de taart te eten waar ze in verwerkt waren. Het plukken was een goede oefening om de werking van het denken te zien. Het idee dat het pijn gaat doen, stond me tegen. Maar na de eerste twee geplukt te hebben, ervaarde ik dat het daarna niet meer de schrikreactie gaf en ik prima een bakje vol kon plukken zonder het af te raffelen om er van af te zijn. Vervolgens voelde ik een aangename tinteling die heel levend aanvoelde en dat bleef de hele dag. Ik zie nog steeds kleine rode stippeltjes onder de huid waar de haartjes me prikten, maar ik voel het niet.

Vorige week nam Hans me mee op een struintocht langs de rivier. Dat werd letterlijk struinen, weghakken van bramenstruiken en andere begroeiing op ons pad. We staken de Seia over op een laag punt, schoenen uit en gaan. Terug over de rotsen en bij de waterval (die toen nog veel minder breed was dan nu na al de regen) weer naar de overkant. Ik geniet dan zo. Het voelt vrij en avontuurlijk. Alleen zou ik dat niet doen en nu samen kon ik er volop van genieten. Tijdens het wandelen mooie foto’s gemaakt, mooie gesprekken gevoerd en Moji, de hond liep met ons mee (dat is voor ons uit).

Deze week heb ik veel met de meisjes opgetrokken. Linda, hun moeder was naar haar ouders. Het is mooi om te zien hoe ze de connectie met mij maken. Er komen mooie vragen, de jongste viel in slaap in mijn armen en dat voelde heerlijk. We zwommen, bouwden een dorp in het zand, plukten fruit, ze hielpen ramen lappen, we schilderden. Tegelijk was het soms vermoeiend, dan moesten de grapjes herhaald worden, moest alles samen gedaan worden. Een oefening dus voor mij om mijn grenzen aan te geven. Gisteren kwam Linda weer terug en ook de ouders van Joël arriveerden. De de samenstelling is weer anders nu.

Voor mij is het waardevol om hier te zijn, ik pas goed in de groep en ben ook al uitgenodigd om weer terug te komen, dus wie weet wat dat nog brengt in de toekomst. In ieder geval kijk ik nu ook anders naar het vinden van een nieuwe plek in Nederland straks. Ik ga me oriënteren op plekken waar er meer gedeelde ruimtes zijn. Het zal ook de kosten wat drukken waardoor ik makkelijker een baan kan zoeken met een lager loon. Wat ik ook meeneem van mijn tijd hier is hoe ik geniet van het schilderen. Als ik terug ben, wordt het een bezoekje aan de winkel schilderspulletjes te halen, zodat ik lekker kan schilderen.

Vrijdag door naar Coïmbra, daar afscheid nemen en dan door naar Lissabon. Heerlijk struinen en bijkletsen met Alise en dan door naar Porto en dan de laatste dagen Portugal 2023 met Johanna.

Wat een prachtige tijd hier en wat ben ik blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Cheers to me[e-1f60a]

Warme knuffel en veel liefs!

Petra[e-1f618]

Oh en het regent hier dus veel terwijl jullie een hittegolf hadden…


  • 17 September 2023 - 17:15

    Johanna:

    Lieve sis,

    Wat mooi om te lezen hoe het op je huidige plek, het klinkt erg waardevol.

    Ennuh ik mocht op afstand al wat van je prachtige schilderwerk zien, dus ik kan me voorstellen dat je op pad gaat straks voor schilderspullen.

    Geniet nog van de laatste dagen op deze plek, daarna met Alise. En ik kijk uit naar ons knuffelen in real life.

    Voor nu nog één op afstand [e-1f970]


  • 17 September 2023 - 22:36

    Petra:

    Dankjewel sis[e-2728][e-1f493]


  • 20 September 2023 - 00:47

    Rob:

    Hey lieve Petra!

    zo fijn dat je een plekje hebt gevonden onder een leuke groep mensen waar je je thuis en welkom voelt! In NL zijn er diverse woongroepen of community living huizen (wel even zoeken).

    geniet van al het moois nog en zie je binnenkort in NL :-)

    kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Travancinha

Start

...

Recente Reisverslagen:

24 April 2024

Bijna weer op reis!

04 Februari 2024

Februari 2024

20 December 2023

Bijna einde 2023

15 Oktober 2023

Terug gaan en zijn

29 September 2023

Laatste stops
Petra

Actief sinds 23 Feb. 2023
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 5536

Voorgaande reizen:

01 Maart 2023 - 31 December 2023

Start

Landen bezocht: